Пропускане към основното съдържание

Представена публикация

На къде отиваш Свят?

Франсиско Гоя- драматичното творчество на един мрачен гений, споделено с Христо Ангелов

Христо Ангелов

Франсиско Гоя безспорно е един от гениите не само на испанското, а и на световното изкуство. Човек трудно би останал безучастен пред  жестокостта, представена в графичния цикъл „Ужасите на войната”, гротескността , неприкрития сарказъм и иронията излъчваща се от другите му графични серии  „Капричос” и „Диспаратес” и естествено от мрака, с който поглъща и „мачка” зрителя в прочутите си Черни картини, които рисува в края на живота си. Стилът му на рисуване е експресивен, мазките на четката градят образи, далеч от идеала за красота (даже напротив- Гоя умишлено търси грозното и уродливото, особено в по- късните си работи). Всъщност  творчеството му може основно да се раздели на няколко периода, като аз смятам да се спра на този, който лично мен ме вълнува най- много и който обхваща живота му след 50-тата му годишнина (именно нещата рисувани през този период ме впечатлиха толкова силно, че когато ги видях за пръв път в известна степен ме накараха да преосмисля дотогавашното си отношение към изобразителното изкуство).
Няма да се спирам подробно на детайли от живота му. Роден е на 30 март 1746 г. в селцето Фуендетодес, в семейството на баща занаятчия и майка, произхождаща от дребната аристокрация и  умира на 82 г., на 16 април 1828 г. във френския град Бордо.  През  1792 г. след тежко заболяване губи слуха си (това винаги ме подсеща и за друг гений, който също бидейки глух е създал велики и разтърсващи произведения - Лудвиг ван Бетовен) и до края на живота си твори в пълната тишина на собствения си свят, изпълнен с ехотата  на депресията и сенките на демони, които тормозейки чувствителното съзнание на художника намират все пак своя път да се „родят” (или по- скоро- „изродят”) на платното.
 Интересното е, че в началото на кариерата му палитрата му съдържа много по- светли и жизнерадостни цветове и мотиви. Темите, които изобразява са модерните тогава сцени от живота на аристокрацията, както и на обикновените испанци. Сцени от бита или сцени, изобразяващи безгрижни и наслаждаващи се на живота девойки и младежи (да не забравяме, че след 1776 г. в продължение на 15 години Гоя работи и изготвя проектите във фабрика за гоблени- това няма как да не окаже влияние върху тогавашния му стил на рисуване) . За да стигнем обаче до 1797 г. и началото на работата му по- първия му по- значим графичен цикъл-  „Капричос” (в превод- „Прищевки”) Тук тематиката вече е коренно различна- карикатурни, отблъскващи  образи, подчинени на първичните си инстинкти и вследствие на това усмяни от художника, както и безпощадна критика на вилнеещата по това време Инквизиция (именно поради тази причина няколко дни след издаването им гравюрите са изтеглени от продажба заради страх от гонения от страна на духовенството). Тук е и една от най- популярните графики на Гоя-спяща мъжка фигура с вилнеещи над нея подобни на прилепи и сови демони и носеща красноречивото заглавие „Сънят на разума ражда чудовища”.
 Войната на Испания с Наполеонова Франция води през 1810 г.  Гоя към създаването на следващата му

  поредица от графики, „Ужасите на войната”. Директни, ужасяващи произведения, които те сграбчват за гърлото, оставят те без дъх и те карат да се питаш отново и отново имат ли граници човешката жестокост и безумие (както и друг път съм казвал, според мен лично- не). Според някои изследователи на историята на изкуството  тези графики на Гоя са и първия опит за фото- документалистика, поне в смисъла, който влага съвременния човек в това понятие. Нищо не е спестено на зрителя- разчленени, разкъсани и осакатени тела, измъчвани и обезобразени жертви на френските окупатори, набучени по грозно стърчащи в полето дървета крака, ръце и глави.
  И естествено стигаме до 1819 г. и отшелничеството му в една къща близо до Мадрид, наричана от местните „Къщата на глухия” (любопитно съвпадение е, че предишния собственик на къщата също е бил глух). Депресиран и самотен, 72 годишния Гоя излива цялата му насъбрала се болка от заобикалящата го действителност,  рисувайки направо върху стените на дома си. По- късно тези стенописи са свалени, запазени и сега се съхраняват и могат да бъдат видяни в мадридската галерия „Прадо”. Това, че е глух изостря сетивността му и му помага по- добре да изобрази емоциите, вътрешния свят на фигурите от Черните картини (самият Гоя не им е сложил никакво заглавие, но преобладаващите мрачни нюанси и нарисуваните сюжети са достатъчно основание, за да бъдат озаглавени по- късно така от изкуствоведите). Едни от най- въздействащите са „Двама старци ядат супа”, „Вещерски Сабат”.
 Сред тези стенописи е и „Сатурн изяжда синовете си”.  Вдъхновен е от легендата за древния бог Сатурн, който разкъсва и изяжда децата си, опитвайки се по този начин да предотврати предсказанието, че едно от тях ще го предаде. Преди няколко години бях гледал една много добре направена поредица на Би Би Си посветена на великите художници и техните шедьоври. В нея във връзка с точно тази картина се споменаваше любопитния факт, че в първоначалния вариант на творбата Гоя с присъщата за него ексцентричност и директност е изобразил ядящия човешко месо
Сатурн с еректирал член. По този начин явно е искал да засили усещането за нещо животинско, отблъскващо и извън „нормалното” у този полудял, излязъл извън „контрол” в яростта си (и едновременно с това и в страха си) Бог. Впоследствие обаче явно все пак някакъв елемент на авторова цензура е надделял и художника е замазал и покрил с бои тази част от стенописа. Друг любопитен факт е, че „Сатурн изяжда синовете си” е била нарисувана на стената в трапезарията на художника (може би проява на черно чувство за хумор от страна на Гоя?- едва ли подобна творба би предразположила към добър апетит , който и да било, седнал да похапне на масата срещу нея :) ).  

  Както споменах и в началото на статията, експресивния му и освободен начин на рисуване се превръща не само в негова „запазена марка”, но той оказва влияние и на много от по- късно появилите се художници. Например немските експресионисти от началото на 20-и век в много голяма степен работят в стилистиката на Гоя. А и повторяемостта на историческите събития (Гоя е бил жив свидетел на Испано- френската война, а те- на две световни войни) също няма как да не окаже влияние върху творчеството им. В този ред на мисли масово е разпространено мнението, че той е последния от старите майстори и същевременно първия от модерните (твърдение, с което и аз съм напълно съгласен).

Коментари

  1. Много ти благодаря за чудесната статия! Интелигентно написано четиво, а и много интригуващо.

    ОтговорИзтриване
  2. Христо Ангелов12 август 2017 г. в 6:31

    Аз ти благодаря много, че я публикува и за чудесните думи :) :) !

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар

Популярни публикации от този блог

Преминаване в Петото измерение

The Pattern Connection - WordPress.com  Много хора се пробуждат, а други все още са в летаргия, неразбиращи какво се случва с човечеството. За тези които са наясно какво е Третото измерение, бих искала да кажа, че много от нас навлизат в Четвъртото, като пълната трансформация ни води до т.нар. Пето измерение. Ако мога да обясня за какво идва на реч с "човешки" думи, то определено бих се спряла на това, че всичко, което ни дават сетивата не е съсвем "реално" и подлежи на "корекции", които биха били постигнати, когато отделния индивид започне да вибрира с едни по-високи честоти.  Нека си представим как стоим по средата на улица, заобиколени от високи сгради. Способни сме да видим сградите, минувачите по улицата, трафика, слънцето, облаците.., но можем ли да видим какво се случва зад самите сгради? Е, отговорът е еднозначен - не, не можем! Ако обаче започнете да трептите с други честоти, прескачайки в Петото измерение, то няма да имате подобен проблем, з

Вещи, които имат лоша енергия

 Докато изхвърлях сухи цветя днес ми дойде идеята да напиша статия за вещите, носещи лоша енергия. Те са толкова много, както и толкова разнообразни, че надали ще успея да ги класифицирам в рамките на тази публикация.  Когато говорим са обсебени вещи, всеки си представя Анабел или сходните с нея асоцияции, но не можете да повярвате колко много от заобикалящата ви материя има негативно присъствия, независимо, че е нежива. Ще дам няколко примера, като целта ми е да ви замисля, а не да ви убедя в правотата си.  Огледалата   На огледалата бях посветила отделен пост, но сега ще кажа само няколко думи за тях. Те са портал към отвъдното, или ако искате го наречете - "паралелен свят". Не се втренчвайте по никакъв повод в повърхността на този магичен предмет, защото не знаете къде може да ви отнесе. Не е желателно да имате огледало в спалнята, особено когато е тъмно и витаят всякакви сили, подвластни на мрака.   Избягвайте също контакта със старинни огледала, защото според

Пет признака, показващи, че имаш силно развита интуиция

"Интуицията е свещен дар, а умът - негов предан слуга. Изградили сме общество, което почита слугата, а забравя за дарa."                                                                                                                              Алберт Айнщайн  Някак в забързания си живот забравяме, че имаме и други сетива, освен тези, които вече сме разпознали. Много често, именно тези скрити дарове от Бог, много ясно ни подсказват какво точно трябва да направим в дадена ситуация, но уви, изобщо не слушаме вътрешния си глас.  Страхът е например от онези недостатъци, а смело бих го нарекла и порок, който произтича именно от непознаването на вътрешната ни същност.  Но нека говорим по същество и проследим онези пет  признака, които съвсем очебийно говорят за това, че имате силно развита интуиция, в която трябва да се вслушвате повече.   Първи признак: Ако имате ясни съновидения, които много добре си спомняте, когато се събудите сутрин, то задължително трябва

За човешката душа, интервю с Орлин Баев

Орлин Баев   Казвам здравей на Орлин Баев, който е един от най-изявените психолози в България  и неспорно познавател на човешката душа. Дипломиран психолог, който обаче не се задоволява само с познанието, добито в университетските среди, продължаващ развитието си, с едничката цел да помага на хората. Провежда психотерапия, включваща Когнитивно поведенческа такава, както и хипноза, с цел разкриване на онези сенки, намиращи се дълбоко в подсъзнанието, но отговорни за страданието, така присъщо на нашата природа.  Ева: Здравей и благодаря, че прие поканата ми за интервю. Би ли казал няколко думи за себе си на читателите? Орлин Баев:  Аз съм ... човек, просто човек. За малко съм на този свят, гостенин съм на тази земя - знам го. Затова се старая да живея така, че да я правя по-добро място, доколкото е по силите ми и е рекъл безкраят. Обичам, обичам да обичам. Знам каква райска може да бъде тази планета, виждам я такава. Виждам хората съзнателни, резониращи с любовта, мъдростта, т

Кратко тълкуване на картите таро

ayudamistica.com   Все не ми остава време да напиша всичите значения на картите таро, но в тази статия ще направя малък анализ на тези, които най-често са показвали нещо значимо в моята практика.  Не веднъж съм казвала, че картите са чудесен инструмент в ръцете на магьосникa, но най-вече той се води от вътрешния си глас, или така наречената интуиция. Понякога, та дори твърде често, не е никак лесно да комбинираме картите една с друга, стигайки до една по-ясна картина, изобразяваща ситуацията на питащия. Аз лично ползвам най-често подредбата Келтски кръст, защото тя най-ясно ми показва психологическата нагласа на човека, търсещ отговор на вълнуващия го въпрос, както и развитието на нещата в едно по-близко бъдеще.  Трябвa да се изолираме от логичното мислене, когато си служим с този способ, отдавайки цялото си същество на една приказка, която няма край, а само едно вълнуващо начало...  И така, нека започне...ПРИКАЗКАТА...  Най-напред бих искала да започна с Отшелника, защото

На къде отиваш Свят?

Mappery  На къде отиваш отиваш Свят? На къде си тръгнал?  Яхнали белите коне, подвластни на Северняка, забравени в утехата на утрешния ден, вървим устремени към миналото, погубвайки настоящето. И тия хиляди съдби се свират по безветрените улички на живота, търсейки спасение от самите себе си. На пръв поглед съвършени, неуморни и горди, затъваме все по-надълбоко в блатото на черните мисли, забравили от къде сме дошли, практикувайки магията на самоунищожението...На къде отиваш Свят?  Безкрайни сиви тълпи се молят в храма за собственото си спасение, забравили смисъла на Божественото, така дълбоко скрит в тленността на смъртните тела, загубили представа що е безкрайност. Разгръщайки поредната страница, водеща към гибелта на несбъднатото, планирайки собствения си край, някак все не осъзнаваме красотата, която би ни дарила светлината. А тъмната страна на Луната е толкова неотразима, обвита в мрака си, че тласка към разруха и унищожение, защото душите кървят под слънчевите лъчи, като св

Как да разберем, че имаме ясновидска дарба?

Power of Positivity     Навярно всеки един от вас, особено тези които са решили да прочетат този пост, понякога са се замисляли, дали имат  екстрасензорни способности. В тази кратка статия ще се опитам да ви помогна да разберете това, като ви дам няколко примера, допълващи темата и спомагащи за нейното изясняване.   Отговорът на въпросът идва от само себе си, особено когато осъзнаете нуждата от досега с духовния свят. То тогава нещо със сигурност ви е тласнало към търсене, а който търси намира, нали? 

Върховният жрец

 Най-после стигнах до Папата :) Имам огромното желание да пиша за всичките аркани, но наистина времето ми е ограничено. Надявам се все някога да привърша със задачата, с която съм се захванала.  Но нека сега видим, какво ни подсказва тази особено силна карта и как бихме могли да я тълкуваме, когато се появи в наши гледания.  Висшият жрец е една доста особена карта, която винаги ме е обърквала и подтиквала към размисли. По една или друга причина, почти никога не е излизала, когато гледам за себе си. Вероятно съм си научила житейския урок, даден от аркана номер пет.                                 В права позиция 

Колабринската библия, споделено с Краси Мундова

Краси Мундова От дълго време в мен се породи желание и идея да напиша статия свързана с манускрипта от Колбрин. Древен ръкопис, който се състои от няколко части с различен произход. Смята се, че най-древната част от ръкописа е написана преди около 1500 г. пр.н.е. от древни египетски учени и астролози, които са нарекли ръкописа „Великата книга“.  Част от манускрипта е свързан с представите на древната херметическа школа за произхода на света и човека. Текста съдържа също така и разказа за масовото изселване на евреите от Египет, което го доближава като разказ и до старозаветните книги.  Хиляди години ръкописът е бил съхраняван в древен Египет, като се смята, че  е тайна книга на орден наречен „Синовете на огъня“. Древна египетска секта, чиито произход се губи във времето. Част от авторите, посветили време и енергия, за да изследват текста считат, че е ранносредновековен фалшификат, но за други, той е текст с оригинален древен произход, който крие в себе си знанията на Атлантида и

Императорът

   Императорът е една от най-вълнуващите карти, която със своята царственост и сила, събужда в сетивата ни  чувството на страхопочитание.  Имам намерение да напиша статия  за древните символи, като тук ми се предоставя възможността  да се спра на  няко и  от тях.  На трона на императора виждате четири овнешки   глави, които сами по себе си говорят за  интелектуално    развитие.    От своя страна, Овенът е под влиянието на Марс, т ъ й че разбирате каква власт и могъщество  олицетворява  Императорът.   В едната си ръка, императорът държи Анх, ко й то е един от най-значимите символи в древен Египет. Другото име е "кръст с ръкохватка", в ко й то се обединяват  кръстът и кръгът. В древен Египет, кръстът е бил символ на живота, а кръгът - на вечността. Когато са заедно,   символизират безсмъртието.   В лявата си ръка Императорът държи сфера, която  е израз на господство.